23 April 2010

GBS: Geng Bergosip Sekolah #2

Say Thank You Allah.




Semalam baca sebuah majalah tempatan yang agak religious.
Okay tipu. Tak baca, tengok cover je.
Hujung sebelah kiri, bahagian bawah ada gambar budak-budak berpakaian uniform sekolah agama (baju melayu putih, sampin hijau) tengah beratur nak masuk kelas agama.
Pintu sekolah agama tu dah macam reput sikit dan ada lubang.
Tagline tepi tu bertulis tentang kedaifan sekolah agama.

Aku pun sebut kuat-kuat kat Puan Ibu. Masa tu dalam kereta.
Puan Ibu ketawa je. Dia kata , ''sekolah agama kakak dulu relaks je en?"




Yeahs. Dulu aku sekolah agama sekejap.
Masa 5 tahun dah pergi mengaji. Rumah aku masa tu teres atas bukit. Kalau nak pergi surau kena turun bukit. Masa aku mula-mula mengaji, takde lagi bangunan kelas agama.
Ada kelas mengaji untuk si kecil macam aku (aku sorang je yang umur 5 tahun masa tu & yang lain semua darjah 1 dan lebih tua) tapi untuk yang lebih tua ada kelas tauhid, fikh dengan tak pasti apa lagi.

Bangunan tu kecil dengan lantai berbentuk segi empat sama yang diletakkan karpet biru. Ustazah dia ada dua orang je. Kelas pukul 3 sampai 6. Sebab aku kecil lagi kot jadi ustazah bagi aku balik pukul 5. Kelas aku satu jam je sebenarnya he he.
Kalau nak ke surau, semua orang kena lintas satu longkang yang SANGAT besar (sampai hari ni aku takut sebab dulu ada adik-beradik pernah mati hanyut lemas kat situ, Al-fatihah untuk mereka).



Aku ingat ada satu masa ni hujan lebat gila sangat-sangat. Puan Ibu taknak hantar pergi mengaji. Tapi aku nak jugak sebab hari tu ada belajar tauhid so mesti nyanyi asmaul husna (99 nama-nama Allah) so aku suka. So Puan Ibu bawak jugak lah berjalan dari rumah pakai baju kurung dengan baju hujan, Puan Ibu bawak payung. Jalan kaki turun bukit dengan adik lelaki umur dia dua tahun lebih muda.

Sampai hari ni kalau gaduh dengan Puan Ibu, aku akan ingat peristiwa ini. Sebab masa Puan Ibu nak balik tu, dia berjalan kaki dalam keadaan hujan lebat bawak adik lelaki aku dan tangan sebelah bawak payung.

Dah habis kelas tu, Puan Ibu datang balik ambil dengan adik lelaki tu jugak. Aku boleh balik awal sebab taknak dengar kelas Arab *tengok tu pemalas haha ok taubat taubat tak buat dah*.




Then masa darjah satu dah ada bangunan sekolah agama. Ada empat kelas. Belakang tu ada semak so ada jugak lah sang ular, sang lebah, sang katak dan segala macam sang bersarang-sarang belakang tu.

Sekolah agama best tapi sayang aku sekolah sampai darjah 4 je. Facilities memang la tak memuaskan tapi cukup selesa untuk budak macam aku yang mentah tapi nak belajar agama. Aku suka solat kat surau sebab sejuk he he. Tapi aku segan sebab orang ramai suka tengok budak sekolah agama solat. Ye la, kitorang pun baru je belajar solat. Memang la kekok sini sana nak duduk tahiyat ke apa ke. Dah la takde telekung, hmpf.




Negara kita kaya, bukan? Cukup maju, bukan? Aku rasa dah dah la tu generasi aku je yang kena suffer macam tu demi nak belajar agama. Kita negara Islam, setidak-tidaknya berilah kemudahan yang sepatutnya dan sama rata untuk semua sekolah agama.





Tapi aku bersyukur, dekat rumah aku yang sekarang facilities nya sangat bagus. Siap ada van hantar balik pergi sekolah agama lagi yaw. Oh, memang lah: pusat kerajaan. Pfft.




Toodles.
footnote: I passed driving test today. Cool en? Now kena test dengan Encik Bapa pula, uh-oh.

2 comments:

  1. adakah secara ringaks seperti sekola pondok? :D

    ReplyDelete
  2. err yeah mungkin tapi lagi simple daripada sekolah pondok hehe :DD

    ReplyDelete