12 May 2010

behind these hazel eyes

Ah takde maknanya. Sebenarnya nak cakap behind this cashier's eyes. Ha ha.




Kerja cashier amat menyeronokkan sebab aku boleh perhati gelagat manusia yang aku tak kenal secara random. Outstanding phenomenon.

Anyway there was this one time ada satu family datang. Perempuan tu, si ibu, bertudung dan amat molek rupanya. Anak dia dua orang macam darjah berapa gitu, seorang lelaki dan seorang perempuan. Kira kecil jugak la. Suami dia ada juga dan dia duduk atas kerusi roda. Mereka masuk dan berkumpul dekat maknya untuk bagitahu mereka nak meal mana satu.

Aku berdiri di belakang kaunter tengok kat dorang. Waktu tu, tak ramai customer. Yang lain semua tengah makan. Tinggal mereka sekeluarga untuk memesan makanan.

Sebab aku tengok si bapa tu menghadapi kesukaran nak dongak untuk tengok meals available, aku pun bagi la list of meals yang dorang letak kat kaunter tu. Sebab kalau dalam keadaan tengah duduk dan nak dongak ke atas macam tu memang lenguh tengkuk laaa.

Then, setelah beberapa minit, dorang pun pesan lah makanan.



Dah selesai tu, aku rasa sedikit tersentuh. *cehs, emotional betul* Tapi aku tak la nangis.

Aku terfikir, pasangan tu nampak macam muda lagi tapi si suami tu dah tempang tak boleh jalan. Anak pun kecil lagi. Perempuan tu dah la cantik. Walau bagaimanapun, perempuan tu tetap ada dengan suami dia sekalipun si suami tu kurang upaya. Aku rasa impressed dan kagum dan menakjubkan. So inilah kuasa cinta, the power of love tu eh? If so, I think that is awesome and superb.

Cuba kalau aku jadi lelaki tu. Aku mesti rasa bersalah sebab dalam keadaan aku yang kurang upaya, tak banyak aku boleh buat untuk anak dan isteri aku. Tapi tak bermaksud aku tak boleh berusaha.

Cuba kalau aku jadi perempuan tu. Mampu ke aku duduk dengan suami aku walaupun dia kurang upaya? Mampu ke aku tak merungut dan terima keadaan dia? Sayang memang sayang, tapi tak terasa kah aku? Boleh ke sabar aku get over the limit?

Cuba kalau aku jadi anak nya? Sedih gila kot. Tapi aku selalu sayang Encik Bapa aku walaupun kadang-kadang dia suka marah tak tentu pasal. Orang yang bersifat pessimis memang menarik untuk diketawakan diam-diam. Ha ha.



Tapi, dari apa yang aku tengok daripada family tu, mereka macam orang yang agak berada ataupun sederhana. Mereka serba mampu je aku tengok. Order pun banyak gak. Boleh ke judge dorang ikut apa yang aku nampak dan apa yang mereka beli?

*tak baik judge orang weh sebab kau mana tahu apa-apa tentang hidup dorang* Okay, tarik balik. Tak nak judge.




Dan satu lagi situasi. Macam mana kau boleh claim yang burger besar 5 inci kau tak fresh sedangkan kau DAH MAKAN LEBIH DARIPADA SEPARUH dan kau suruh manager restoran masak yang baru sedangkan kawan-kawan kau chill je makan dorang punya burger? Mungkin kat negara kau, kau makan burger straight dari broiler dalam keadaan oily gila kot. Tapi kat sini pun burger kau dalam keadaan panas berasap dan segar. Ke macam mana? Cis.

Pissed off *dalam diam* betul aku. Nasib baik manager tak marah orang kitchen.
Dah la tak handsome *tiada kaitan*.



I am going to be the cashier again tomorrow. Hope to see more awesome customers again.




Toodles.
footnote: Kat surau aku jumpa budak kecil dalam lingkungan umur 3 tahun solat pakai telekung besar orang dewasa punya. Comel gilaaaaaaaaaa yaw. Bila nak jadi mak ni. Haha.

No comments:

Post a Comment