21 September 2010

the air

Aku mungkin suka lelaki yang berblog.
Sebab apa?
Because I can really know and read what the (insert proper word here) is in your mind. Daym.




Kau tahu tak lepas kau baca satu buku tu then kau terasa macam kau ada air (read: mood) sendiri? You know what I mean? Especially macam after you've really read a novel then bila kau stop sebab nak pergi kelas ke toilet ke makan ke tapi kau berfikir sepanjang masa dan kau taknak cakap dengan siapa-siapa sebab mood kau masih dalam buku tu. Faham tak faham tak?

Macam ni lah. Twelve gave lend me his A Thousand of Splendid Suns novel by Khalid Khosseini. He claimed earlier that the book might actually be quite depressing to read compare to the previous Kite Runner. Aku pun buatlah muka takpe-relaxlah-chill-je-bukannya-ada-apa-pun dengan yakinnya kan.

So balik rumah tu aku start baca review daripada macam-macam authority. Semua confirm lah kata macam-macam kan. Aku pun relax chill and start baca.

Niat asal nak baca 5 pages then pergi mandi. 20 pages lepas tu mak hangen aku tak mandi lagi.
Then sambung baca dengan pakai tualanya. Then Twelve text malas nak reply sebab dalam air cerita tu. Lepas tu mak cakap CSI dah start pun buat tak endah kata okay thank you then sambung baca. Kendian, adik ajak main warna-warna Mr. Men pun aku kata okay kaler cantik-cantik jangan kacau kakak nak study konon. Lepas tu mak panggil masak tolong kupas bawang pun tak nak cakap dengan siapa-siapa walaupun biasanya aku lah paling kecoh dalam dapur. Mak suruh sidai baju pun aku turut je lah. Lipat baju pun diam berfikir. Kemas barang nak balik kolej pun taknak cakap apa-apa.

Satu malam tu, aku baca sampai pukul 2 then menangis lama-lama sampai pukul 3. Tertidur, bangun pukul 5 baca buku tu sampai subuh then menangis lagi sampai tertidur.

So what happen to muka takpe-relaxlah-chill-je-bukannya-ada-apa-pun dengan yakinnya kan?


Sebenarnya nak cakap lately ni aku ada air sikit. Buku ni impak dia lebih lama daripada yang aku expect. Sekarang dah pukul 4.30 pagi dan aku masih gagah menaip sebab my mind still somehow lingers around the story. Dah la esok kelas pagi, ceit.

And aku pun dah habis baca buku tu. Aku nak pinjam buku lain sebab I like this mood. It feels, somehow, like I am alive again. Rasa macam ada air sendiri. Rasa muda. Rasa macam darjah 5 dulu. Rasa macam nak jadi ulat buku balik. Rasa rindu kat blog lama, cis.






Apa-apa pun, aku suka lelaki yang berblog, mungkin.
Mungkin lagi mahal daripada lelaki tak berblog.
Tapi lelaki tak berblog dan tak merokok lagi mahal daripada lelaki merokok.

Pada aku lah. No offence.

No comments:

Post a Comment