29 April 2010

manusia gedik (internet pun)

This is a personally-opiniated post. No links or references used.



Beberapa unsolved mystery about human. Atau mungkin aku je yang malas nak Google.


1. Kenapa [insert pronoun+verb to be] sorry, [isi kata ganti diri] minta maaf dan lain-lain bahasa amat sukar diterima dalam sebahagian situasi.

Maybe because we were hurt, deep enough for our brain to register bad remarks about the person who hurts us. Deep enough to stab our feelings. Any apology becomes a hard thing to accept, in any single ways of apologizing. Maybe.

Pity, I know. Sebab macam mana kalau aku kat tempat orang tu? Macam mana kalau aku yang sakitkan hati dia? Gelabah la aku nak gain apology daripada dia bukan? Macam mana kalau dia pun tak terima?



2. Kenapa non-action verb seperti love, miss and care perlukan action dan bukti fizikal sedangkan mereka dalam kategori non-action verb yang bermakna kata kerja tersebut bukan dalam bentuk aksi (aku tak pasti pulak apa non-action verb ha ha nanti aku tibai kang marah plak munsyi-munsyi).

Maybe because we want more. Human is gedik AND greedy. Bagi sikit nak lagi, susah nak jumpa orang yang betul-betul puas hati dengan kasih sayang yang dia ada. Kalau orang sangat sayang pada kita tapi dia screw up sikit, kita tuduh dia tak sayang kita, tak beri kebebasan dan segala macam tuduhan yang asal boleh nak lempar time tengah marah tu.

Manusia greedy yang kejam. Cuba kalau kita pulak yang sayang orang jhafbcsjib (tak terkata) then dia kata kita tak sayang dia. Mesti kita macam what the hell kau aku berkorban macam nak mampus untuk kau tapi macam ni kau kata aku?

Jap, does this apply to God too? I mean minus all the rude words, anda pernah marah pada Tuhan? Jangan. Sebab Dia lebih tahu. Manusia kurang tahu. Cetek err kadang-kadang. Dan sebenarnya Tuhan yang PALING KAYA kasih sayang, so your argument is invalid.



3. Kenapa hati selalu tak tetap, kerap berubah-ubah.

Manusia gedik. Nampak benda yang lebih baik, dia rasa jalan yang dia pilih tak baik. Dia tak fikir yang jalan dia pilih belum habis lagi. Dia tak tahu apa penghujung jalan dia. Dia rasa dia patut pilih jalan satu lagi. Dia tak tanya Tuhan walaupun Tuhan yang PALING TAHU. So he frets, he complains about his life. Dia kena ingat, everything is worth trying.

Bukan salah manusia sangat. Memang kita semua akan pilih jalan yang PALING baik untuk kita jadi sepatutnya kita tanya yang PALING tahu. Bukan ikut apa yang kita tahu sebab apa yang kita tahu ni sekelumit daripada harta ilmu yang Tuhan bagi kat bumi ni.

4. Kenapa perut suka main dram tengah-tengah pagi (perut aku je kot).

Manusia kena faham perut suka jamming tak kita pagi petang siang malam. Tapi perut, kesian la aku. Aku kena sneak pergi dapur untuk suruh korang senyap. Kalau encik Bapa bangun, err uh-oh GAME OVER.




Post ni memang entah apa-apa. Sebab aku tak tahu macam mana nak bagitahu apa aku fikir ni ha ha. Tapi ni post tentang pendapat. Ni pendapat aku yang tak seberapa tentang gerak hati manusia.


Aku suka pakai reverse psychology. Aku suka predict kalau satu situasi tu diletakkan dalam keadaan terbalik. Aku fikir apa dia rasa kalau aku pulak yang buat macam ni macam tu kat dia.

Kelemahan aku berfikir macam ni ialah orang tu pulak yang tak guna reverse psychology atau dia punya prediction lain daripada aku.

Korang faham ke apa aku bebel ni? Apa-apa lah. Padan muka korang dah pening kepala.



Esok hari pertama bekerja di kedai fast food. Selamat makan, eh I mean selamat bekerja untuk saya ye.




Toodles.
footnote: Belum ambil injection lagi! Esok la pulaaaakk.


No comments:

Post a Comment