04 May 2010

outstanding

Kalau orang boleh belajar budaya kita, apasal kita sombong sangat dengan budaya orang lain?


Title ni boleh jadi new pick-up line tak? He he.


Aku tak gemar dengan segelintir orang tempatan yang merendah-rendahkan orang Indonesia atau Bangladesh mahupun bangsa atau negara lain. Just because they came to our country (illegally or not), do we have to be such an arrogant and ignorant towards them?

I had fun at the kitchen yesterday. I learnt to cut off tomatoes and peel onions. It was an awesome experience. Ramzan kata mesin-mesin pemotong ni datang daripada Amerika. So, satu mesin should cost ratusan ringgit.Though, it was cool to use them all.

Yesterday juga, I learnt Bangla language. Ada ke spesifik name dia? Well, the Banglas ajar beberapa perkataan dalam bahasa mereka dan kau ajar mereka Bahasa Malaysia. Fair enough? Bahasa perantaraan kitorang biasanya English since ada masa mereka boleh bertutur sikit-sikit dalam Bahasa Malaysia.

Aku tak tahu langsung Bahasa Bangla kalau nak bandingkan dengan mereka. Tengok tu, siapa lagi pandai sekarang?

So ini yang aku sempat belajar semalam:

Kubis- Patakopi
Tomato- Tomato
Cili merah- Lal Muris
Bawang besar- Pias
Hitam- Kalo
Merah- Lal
Ikan- Mast
Ayam- Murgi
Lembu- Gharmanchu
Putih- Chadar

Ni je lah yang aku mampu ingat buat masa ni. Pengalaman yang awesome buat pekerja part time restoran fast food.


Balik daripada kerja, aku pergi tengok cerita The Losers dengan Ayie dan Shank. They commented out loud yang aku ni bau burger. Pfft. Jujur sangat kawan-kawan aku ni tapi aku tak nafikan, memang aku duduk kat broiler kebanyakan masa.

Cerita The Losers sangat awesome. Bak kata Clay (main character): Outstanding. Oh Clay tak kata filem tu outstanding. Dia kata cara Jensen tembak tepat-tepat kena tu yang outstanding. Jensen is so damn cool, Ayie suka gila kat dia. Quoting Jensen, ''Never touch the hat''. Kalau anda tak faham apa aku cakap ni, pergilah ke pawagam berhampiran anda untuk menonton The Losers yang sememangnya loser, well, literally okay.





By the way, aku ada belajar gak: If you work at fast food restaurant, you have to work real fast to make the food, fast food.

Aku belajar macam mana nak wrap lima biji yang burger gedabak punya besar dalam seminit. Hmpf, semua level lepas tapi bab sapu mayonnaise yang tak lepas?

Oh mereka yang berasal daripada Bangladesh ni semua Muslim sebab nama-nama mereka dan mereka juga memberi salam Assalamualaikum kepada manager. Mereka sangat kelakar dan suka suruh Ahmad (ini Malaysian boy ya) shuffle and kung fu dengan mereka err kalau manager dan customer takde.




Dan, buat masa sekarang aku orang yang paling kecil dan pendek (juga comel) dalam dapur.




Toodles.
footnote: Apasal lagu ending cerita ganas and action packed (viewable for 18 years old ++) ni lagu Journey yang juga sama dengan cerita Glee. Clash gila, but yeah SUPERB.

2 comments:

  1. jensen? penembak tepat tu bukan ke nama dia cougar? jensen bukan ke yg pakar it pakar ekonomi (ceh!) tu? :)

    ReplyDelete
  2. cis, aku selalu salah bab nama karakter. termasuk review novel time kelas dulu.

    terima kasih yok :DD

    ReplyDelete