06 May 2010

real life satisfaction

Ini post kesedaran. Being conscious is necessary.



For years, I have been arguing with myself about how I changed. The changes turned me down and I even hated myself for it. When Twelve voiced it out, I became more depressed. Though, I felt lucky for he accepted me when I change or not.

Then, today I saw something at work.

Hari ni aku kerja 8 jam. Okay, I cheated. 7 jam 30 minit because aku datang lambat. Gaji kena tolak la so aku tak makan gaji buta ya. Anyway, aku break pukul 4 macam tu so aku keluar melilau cari sekotak Milo. Tak jumpa, jadi aku beli chrysanthemum tea.

One of my colleagues nak ikut. So aku ajak la dia sekali. Aku nak beli Snickers sebab kalau nak makan nasi ada berapa minit je tinggal.

Masa aku berjalan ke Watson dengan dia, dia cerita pada aku. Oh, dia perempuan dan mungkin dua atau tiga tahun lebih tua daripada aku.

Dia kata, ''Akak selalu nak beli macam-macam tapi tak boleh."

"Kenapa macam tu?'' aku tanya balik.

''Gaji tak banyak. Akak kena tolong mak akak cover loan. Dia ada buat pinjaman.''

''Oh.''

''Nak buat macam mana, kena la tolong. Dia kan mak. Kalau boleh nak la cepat habis bayar.''

Aku diam. Masuk Watson, bayar untuk Snickers dan terus makan. Dalam tangan aku masa tu ada RM3.40. Snickers berharga RM2.90. Jadi aku pegang lagi RM0.50 dalam tangan.

Kami keluar. Dia nak beli getah rambut dekat stall depan Watson.

Aku tengok dia. Dia pakai ambil je beberapa getah rambut dan serahkan pada tuan kedai (atau stall) dan tanya, ''berapa?''

Dia bayar.

Aku nampak sepit rambut Mickey Mouse. Aku rasa adik aku mesti suka. Nasib baik harga dia RM0.50. Jadi, aku beli.

Dalam perjalanan balik ke tempat kerja, kami sambung berbual tapi tiada kaitan dengan hal tadi.


Masa tu jugak la aku terfikir nak tulis cerita ni dalam blog. Aku diam sepanjang masa aku bekerja. Aku hanya ketawa apabila perlu. Pulang dari kerja, aku rasa gembira. Aku rasa lapang dan tenang sekali. Syukur kepada Tuhan.




Cuba recap.

Aku kerja bukan sebab aku kesempitan duit. In fact, tambang aku pergi kerja pun Encik Bapa bagi atau Puan Ibu hantar sendiri. See, I don't even drive myself. Belanja pergi kerja pun Encik Bapa beri sebab aku tak suka air gas dan fast food sangat.

Aku kerja semata-mata sebab aku bosan duduk rumah. Semata-mata sebab aku rasa bodoh tak tengok dunia luar. Semata-mata sebab aku rasa aku tak cukup pengalaman. Semata-mata, hm banyaknya perkataan mata-mata ni. Mata-mata tu polis kan? Takde kaitan.

Jadi aku rasa takjub terhadap orang yang bekerja keras sebab dia ada matlamat untuk tolong orang. Atau untuk tolong diri sendiri. Aku rasa hina antara mereka sebab aku kerja bukan sebab nak tolong orang.



Aku selalu berharap yang aku akan jauh sejauh-jauhnya dengan sifat takbur, riak, dan bangga.

Aku yakinkan diri aku yang aku tak bangga dengan apa-apa selagi aku tahu Trump dan Gates lebih kaya daripada aku. Maka, tiada gunanya nak bangga selagi Deschanel dan Saldana lebih cantik daripada aku. Tiada gunanya nak jadi orang lain kalau diri sendiri dah cukup elok Tuhan cipta. Tuhan juga yang Maha Kaya daripada yang lain.

Cuma, hari ni aku faham kenapa aku lain daripada dulu. Because I speak more than I listen. I thought I know more than other people, but then benda semudah sapu mayonnaise atas roti pun aku rasa sukar. Sedangkan kawan aku di atas, buat segalanya dengan elok sekali.




Hari ni, aku puas hati. Semoga hari yang mendatang, I will be back to my usual self.
I used to listen more than I speak.
I used to trust people more than I doubt them.
I used to read more than I write.

This is real life satisfaction. Alhamdulillah.




Toodles.
footnote: Tiba-tiba rasa sedih.

1 comment: