12 April 2010

forward and backward

Backward.


Masa kecil, dulu Emak suka guna teknik ni untuk trick kitorang adik beradik. Teknik ini digunakan supaya anak-anak dia rajin jaga gigi.

Tadi adik aku paling muda, 5 tahun minta buatkan air sirap. Emak tengah baca novel so dia suruh aku buat. Aku, ehem, malas. Lalu memberi alasan,

"Hari ini dah 5 kali dia minum air sirap !" *empat kali je sebenarnya, sesuka hati genapkan nombor.

Emak kata pada adik,
"Hah? Banyaknya minum air manis. Tak boleh ! Pergi minum air kosong pulak"
Adik merengek.

Teknik emak (pasti berkesan, cayalah!): "Malam-malam tak boleh minum air sedap *manis* sebab NANTI SEMUT DATANG RAMAI-RAMAI KAT GIGI KAMU, ANGKUT KAMU PERGI SUNGAI *optional to longkang besar, laut etc.*

Lalu adik pun takut dan membatalkan niat untuk minta air sirap.
Aku terkekeh-kekeh gelak dengan adik aku sorang lagi. He he.

Aku kata, "Mama dari dulu suka cakap macam tu !"

Mak kata nanti korang cakap macam tu jugak dekat anak-anak korang supaya cucu emak semua jaga gigi.

Emak is the best. Seriously!




Forward.


Aku, Emak dan adik sedang menonton AFC (Asian Food Channel) rancangan French Food at Home.

Aku yang masih meragui tentang cita-cita masa kelak mencadangkan pada Emak,

"Ma nak jadi chef la. Boleh masak !"

Emak mengangkat kening. *Tipu, mak cakap 'Ye la tu' je takde nak angkat keningnya*

Melihatkan chef perempuan yang blonde dan kurus tu sedang memasak cendawan with sprout, then dia rasa testing makan sikit masakan dia, aku batalkan niat sebab AKU TAK SUKA CENDAWAN BESAR TU DENGAN SPROUT HIJAU PELIK tu.

"Ma tak jadi lah. I just don't like those things" sambil menuding jari.

"Hmpf, tahu pun"

Emak dan Bapa nak saya jadi orang kaya sebenarnya, haih runsing aku.

Melihatkan oven perempuan blonde tu cantik, aku cakap lah

"Ma nanti kakak kahwin dengan orang kaya *kesimpulan sesuka hati ha inila cita-cita perempuan ni, macam pisau cukur kan? jangan kahwin dengan perempuan ni* kakak belikan mama oven hebat macam tu. Setiap kali raya mama buatkan kuih untuk kakak. Bila orang datang, kakak bagi kredit kat ma ha, kuih ni kuih tu kuih yang ni mak saya buat."

Emak tengok aku, "Ceh, tak ikhlas ! Peerah !"

Aku gurau je. Emak bakes good stuff. She likes baking, and she is really superb at baking.







Toodles.
footnote: Entah kenapa ada sedikit kemalasan nak menulis. Emak tak bagi online lama-lama dah, huh mati lah aku!

No comments:

Post a Comment